אחד מהנושאים שמטרידים ישראלים בחו"ל הוא ההוראה בחוק ביטוח לאומי וביטוח בריאות ממלכתי לפיה מי שחדל להיות תושב ישראל וחוזר לאחר מכן לארץ, יהיה חייב ב"תקופת המתנה" עד לקבלת השירותים הרפואיים בארץ. הוראה זו תקפה גם לגבי מי ששהה בחו"ל שנתיים ויותר ופיגר בתשלום לביטוח לאומי במשך תקופה של 12 חודשים לפחות. מסיבה זו יש המשלמים את דמי הביטוח המינימליים (כ- 150 ש"ח לחודש נכון לשנת 2011) אך בכך מגבירים, במידת מה, את הסיכון לקביעת תושבות ישראלית לצורכי מס הכנסה.
החל מחודש נובמבר 2008 קבעה הכנסת, שהסנקציה של "תקופת ההמתנה" תתקצר והיא תעמוד על חודש לכל שנת היעדרות מן הארץ (במקום חודשיים לכל שנה, כפי שהיה עד אז). תקופת ההמתנה המינימלית התקצרה לחודשיים (במקום 4 חודשים עד אז) וגם התקופה המקסימלית התקצרה ל- 6 חודשים (במקום 18 חודשים עד אז). מי שהתחיל את תקופת ההמתנה לפני 1.11.08, יתרת תקופת ההמתנה שיצטרך להמתין לאחר 1.11.08 לא תעלה על 6 חודשים.
נותרה ההוראה לפיה ניתן לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום לביטוח לאומי - 9,630 ש"ח (נכון לשנת 2011, ניתן גם לשלמה ב- 6 תשלומים חודשים שווים), ובכך ליהנות מקבלת שירותים רפואיים מלאים לאחר תום 6 חודשים מתחילת התשלום, ובתנאי שהיחיד חזר להיות תושב ישראל. אגב - למשרד הקליטה ישנן תוכניות להחזר הסכום ששולם לביטוח לאומי, כפוף לתנאים שונים (ובנוסף לתמריצים שונים נוספים). החזר התשלום המיוחד יתבצע ע"י משרד הקליטה לאחר פדיון תקופת ההמתנה או לאחר תום 6 החודשים הנ"ל, עם קבלת אישור תושבות ישראלית מביטוח לאומי ועם הצגת האישור על התשלום.
כידוע שיטת המס בישראל הינה "פרסונלית", משמע - כל עוד היחיד הינו "תושב ישראל", הוא נדרש לדווח למס הכנסה בישראל ובהתאם להתחייב במס על הכנסותיו מכל מקורות ההכנסה שלו ברחבי העולם. על מנת להיחשב "תושב חוץ", מס הכנסה מקפיד על קיום רשימת קריטריונים ארוכה אשר בוחנת את "ניתוק התושבות" והעברת "מרכז החיים" של היחיד מישראל לחו"ל. אחד מהנושאים שמס הכנסה בודק, הוא הכיצד דיווח אותו יחיד על תושבותו לצורכי ביטוח לאומי. ברור שניתוק התושבות לצורך ביטוח לאומי מחזק במידה מסוימת את טענת ניתוק התושבות לצורך מס הכנסה (אם כי אדגיש כי זהו רק קריטריון אחד מני רבים, ומס הכנסה אינו מחויב בהכרח לקביעת התושבות בביטוח לאומי).
המהלך של ניתוק תושבות ישראלית בביטוח לאומי - מלווה בחשש מוצדק לגבי סנקציית "תקופת ההמתנה" שציינתי לעיל. עם צמצום משמעותי של סנקציה זו, יהיה קל יותר ליחיד לשקול את ניתוק תושבותו בביטוח לאומי (ובכך להגביר במידת מה את ניתוק תושבותו למס הכנסה), שהרי הרבה מ"העוקץ" שבסנקציית "תקופת ההמתנה" - למעשה נוטרל. יחד עם זאת, אני מדגיש כי תמיד הבריאות חשובה יותר, ותמיד יש לוודא רצף כיסוי ביטוח בריאות הולם, כל אחד לפי נסיבותיו הוא.
ההקלה בסנקציות בביטוח לאומי, משתלבת עם שורת ההקלות במס הכנסה לעולים חדשים ותושבים חוזרים, כפי שחוקקה הכנסת בשנים האחרונות (ראו מאמרים שלי בנושא זה). מאידך יש לזכור כי לעיתים קרובות בפרקטיקה מתברר כי חקיקה מיטיבה בכנסת - תיבחן בקשיחות במס הכנסה ובביטוח לאומי. כשם שישנם יתרונות מס ויתרונות ביטוח לאומי, קיימות גם מלכודות רבות. המלצתי היא לקבל יעוץ מס מראש לגבי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, על מנת לנצל היטב את יתרונות המס והביטוח הלאומי ולהימנע ממלכודות כואבות.
ישי עציון, רו"ח www.etsion.com